Niemand wordt echt blij van een verhuizing. De een vergelijkt het met een tandartsbezoek, de ander met een verplichte verjaardag. Maar verhuizen is een noodzakelijk kwaad.
En we snappen het: verhuizen kan behoorlijk stressvol zijn. Zowel fysiek als psychisch. Je bent weken bezig met het in- en uitpakken van letterlijk al je spullen en je bent eindeloos aan het sjouwen. Bovendien betekent verhuizen vaak ook dat je een nieuwe fase van je leven ingaat en een oude fase moet afsluiten.
Maar goed – je gaat verhuizen en de verhuisdag komt steeds dichterbij. Om het verhuizen makkelijker te maken, hebben we 8 tips om de verhuizing soepeler te laten verlopen.
De grootste fout die je kunt maken? Wachten totdat de verhuizing bijna zover is. Het gebeurt heel vaak dat mensen een paar dagen voor de verhuizing pas beginnen met inpakken. En geloof ons, dat brengt ontzettend veel stress met zich mee. Vaak weet je al maanden van te voren dat je gaat verhuizen. Gebruik deze tips om je verhuizing vlekkeloos te laten verlopen.
Het klinkt zo simpel: gooi weg wat je niet meer nodig hebt. Veel mensen vinden het moeilijk om spullen weg te doen. Van een oud T-shirt dat je nooit meer draagt, tot een oude computer of televisie. Je kunt jezelf veel tijd en moeite besparen als je alle overbodige spullen weg doet voordat je gaat inpakken.
Je hebt niet alleen minder in te pakken en uit te pakken, je begint het leven in je nieuwe ruimte met een schone lei.
Begin direct met het verzamelen van belangrijke documenten. Denk aan adresgegevens, huur- of koopdocumenten en verhuiscontracten. We zijn groot fan van digitalisering, maar in dit geval raden we toch aan om de documenten hardcopy te verzamelen. Soms is het lastig om je documenten digitaal in te zien tijdens een verhuizing.
Als er belangrijke vragen zijn tijdens de verhuizing, kun je altijd antwoord geven doordat je alle documenten bij de hand hebt.
Als je ver van te voren weet dat je gaat verhuizen, kun je ook ver van te voren beginnen met inpakken. Zelfs als je nog niet zeker bent van je nieuwe bestemming. Bijvoorbeeld wanneer je jouw eigen huis al verkocht hebt, maar nog geen nieuw huis op het oog hebt.
Je kunt beginnen met het inpakken van de spullen die je het minst nodig hebt. Ga je in de zomer verhuizen? Pak dan alvast alle winterspullen in. Als het dan eenmaal zover is, zijn veel spullen al klaar om richting je nieuwe huis te gaan. Dan hoef je je in de stressvolle laatste weken en dagen geen zorgen meer te maken over het inpakken van je hele huis.
Vraag direct offertes aan bij verhuisbedrijven (en reserveer)
Als je een verhuisbedrijf inhuurt, vraag dan zo snel mogelijk offertes aan en reserveer op tijd. Stel je dit uit? Dan loop je het risico dat je een hogere prijs moet betalen, of zelfs dat het verhuisbedrijf geen plek meer heeft om jouw verhuizing uit te voeren. Vooral als het hoogseizoen is.
Zodra je de verhuisdatum hebt gepland, moet je de administratieve zaken regelen. Als je je nieuwe woning betrekt wil je gas, water en energie kunnen gebruiken. Maar vergeet ook niet je internet en televisie over te zetten.
Dit zijn de belangrijkste administratieve taken:
Dit is minder spannend dan het klinkt. Je kunt natuurlijk een weekendje weg gaan tijdens de verhuizing. Maar deze tip is meer zodat je belangrijke spullen altijd binnen handbereik hebt.
Pak daarom op de avond voor de verhuizing een tas of een koffer met alle dagelijkse benodigdheden. Zo heb je, wat er ook gebeurt, alle essentiële benodigdheden bij de hand.
Denk aan:
Koop een paar dagen voor de grote verhuizing genoeg spullen om de verhuisdag door te komen. Denk aan eten en drinken. Maar ook aan verhuismateriaal zoals tape, permanent markers, verhuisdozen, stanleymesjes, verhuisdekens en vuilniszakken.
Het laatste dat je wilt, is dat je tijdens de verhuizing naar de bouwmarkt of supermarkt moet om tape te kopen. Bewaar ook alle bonnetjes, zodat je ongebruikt materiaal na de verhuizing kunt terugbrengen.
Ga je de verhuizing zelf doen? Dan is een vrachtwagen met een laadklep een absolute must. Het is misschien goedkoper om een vrachtwagen zonder laadklep te huren. Maar het is ontzettend veel werk om elke doos en elk meubelstuk steeds op te tillen om het in de vrachtwagen te krijgen. En dat is de kostenbesparing echt niet waard. Een laadklep voorkomt frustratie en spierpijn.